Här hittar ni manualer för hur ni kan radera kvalitetskomponenter som Kvalitetsmål, Delmål, Risker, Motåtgärder och Övervakningsaktiviteter.
Radera en kvalitetskomponent
I Belay finns det två sätt att radera en kvalitetskomponent.
1: Ta bort kopplingen av en komponent
Att ta bort kopplingen handlar om att en komponent ligger under fel överliggande komponent. T.ex. att en övervakningsaktivitet ligger kopplat till fel motåtgärd.
Då finns det två sätt att ta bort kopplingen.
Alternativ 1: Det snabbaste sättet är att navigera till vänstermenyn och klicka på Kvalitetsstyrning och sedan Kvalitetskomponenter.
Sök eller filtrera efter din komponent du vill justera och klicka ändra.
Inne i komponentsvyn scrollar du längst ned för att se alla underliggande komponenter. Där kan klicka på och välja "Ta bort"
Komponenten kommer nu försvinna från ovanliggande motåtgärd men inte raderas från systemet.
D.v.s. om den valda komponenten finns kopplad mot andra motåtgärder så kommer dessa kopplingar finnas kvar.
Glöm inte att klicka .
Alternativ 2: Navigera till vänstermenyn och klickar Kvalitetsstyrning och sedan "ändra".
Scrolla ned till överblicken för alla kvalitetsområden och välj det kvalitetsområde där komponenten ligger under. Expandera sedan tills ni hittat er komponent.
Klicka på och välj "Ta bort".
Komponenten kommer nu försvinna från ovanliggande motåtgärd men inte raderas från systemet.
D.v.s. om den valda komponenten finns kopplad mot andra motåtgärder så kommer dessa kopplingar finnas kvar.
Glöm inte att klicka .
2. Radera en kvalitetskomponent helt
Att radera en kvalitetskomponent från ditt kvalitetsstyrningsystem och alla dess kopplingar gör du genom att navigera till till vänstermenyn och klicka på Kvalitetsstyrning och sedan Kvalitetskomponenter.
Sök eller filtrera efter din komponent du vill radera och klicka och sedan Radera.
Komponenten kommer nu raderas från ditt kvaltietssstyrningssystem helt.
OBS. Ert original importerade kvalitetsstyrningssystem finns alltid kvar i systemet, så om man vill få tillbaka den raderade komponenten kan ni höra av er till support@belay.se så fixar vi det.